Pohdinta ja pähkintäFutis”Jos ystävämme puhuisivat meille mainosten kielellä, pitäisimme häntä valehtelijana”, todetaan Epäkorrektia, Tuomas Enbuske! -ohjelmassa. Huomaan nauttivani hyvistä valehtelijoista.

Moni meistä väittää kirkkain silmin, etteivät mainokset vaikuta itseen millään lailla. Kuulin juuri erään tutun ostaneen autonsakin ”ihan pelkin järkiperustein, ilman tunnetta”.

Aina välillä mainosmiehet ja -naiset onnistuvat osumaan oikeaan kohtaan, ja soittelemaan niitä itselle tärkeitä sielun sopukoita. Yhtäkkiä sitä huomaa himoitsevansa tuotetta, vaikka se ei tuuheuttaisikaan tukkaa tai pidentäisi silmäripsiä 70 prosenttia nykyisistä.

Tuomas Enbusken ohjelmassa eräs mainoksia tutkinut tohtori toteaa mainosten tehneen tehtävänsä kun puhumme niistä. Taidan olla pahasti koukussa, kun olen valmis nostamaan esiin mielestäni onnistuneen mainoskampanjan?

Eräs chileläinen viininvalmistaja on lyöttäytynyt kimppaan yhden maailman tunnetuimman urheilubrändin kanssa. Casillero del Diablo eli Pirunkellari maksaa todennäköisesti maltaita saadakseen omien viinien yhteyteen toiset punaiset paholaiset eli Manchester Unitedin. Vielä en ole nähnyt Wayne Rooneyn mainostavan kyseisiä viinejä, mutta Suomessa mainostoimistolla on välähtänyt rahanarvoisella tavalla.

Taivaskanavan Valioliigastudiossa istua höpöttävät hyvän ryhmädynamiikan omaava parivaljakko Pasi & Keke. Kyseessä ovat suomalaisen jalkapallon kaksi mestarivalmentajaa, Pasi Rautiainen ja Keith ”Keke” Armstrong. Nyt jalkapallomaailman tuntevat herrat on valjastettu mainostamaan viinejä omalla persoonallisella tyylillään.

Rautiainen on oma kärsimätön moottoriturpansa, joka ottaa ainakin mainoksissa roolin viineistä tietämättömänä kaverina. Armstrong on puolestaan jaloista juomista enemmän perillä oleva, kaveria neuvova opastaja. On asetelma kuinka keinotekoinen tahansa, niin sanailu on studiosessioista tuttua ja hyväntuulista. Ennen kaikkea, naurunpyrskähdykset ja muu kehonkieli näyttävät aidoilta.

Itseä mainokset kiinnostavat lähinnä jalkapallokytköksen vuoksi. On mielenkiintoista nähdä miten herrat vertaavat eri rypäleistä tehtyjä viinejä erilaisiin jalkapalloilijoihin. On kevytjalkaista, aina luotettavaa keskikenttämiestä. Löytyy vahvaa puolustajaa, ja monikäyttöistä yleispelaajaa, jonka kentälle laittaessa valmentaja tietää mitä saa.

Lisäksi netistä löytyneet videoklipit katsottuani tiedän, että Shiraz-rypäleistä valmistettu punaviini on kaikella todennäköisyydellä itselle liian tanakkaa tavaraa, mutta Sauvignon Blanc -rypäleistä valmistettu kevyt valkoviini voisi tipahtaakin. Parhaimmillaan hyvän mainoksen parissa siis viihtyy, ja jopa sivistyy aavistuksen.


"Teinks mä jotain väärin?"



"Arvaa kuka tää on? Tää on ManU:sta Paul Scholes!"

Mutta jos viinejä voi verrata jalkapalloilijoihin, niin voisiko jalkapalloilijoita kuvailla viininmaistelusta tutuilla termeillä? Ainakin viinien ominaisuudet, kuten vivahteikkuus ja luonne, potentiaali ja mahdolliset virheet ovat myös vihreältä veralta tuttuja. Ulkonäköäkin tiedän osana arvioivan, mutta suutuntumasta tai jälkimausta tuskin monella on käsitystä.

Niin tai näin, jään mielenkiinnolla odottamaan tuleeko Pirunkellarin viinikouluun vielä uusia viinejä maisteltavaksi, ja mihin Pasi & Keke niitä vertaavat. Tappavan tehokas hyökkääjä puuttuu vielä.

Mainoksen totesin jo tehokkaaksi valehteluksi, mutta johtaako se ostokseen?