Futis_75x75-normal.jpgKausi lähestyy loppuaan. On aika järjestää jalkapallojoukkueen saunailta. Löylyjuoma kirvoittaa kielenkannat, ja ihminen sanoo mitä ajattelee.

Miltä mahtaa näyttää ja kuulostaa kuvitteellisen turkulaisen pääsarjajoukkueen saunaillassa? Kuka puhuu, ja kuka vaikenee? Tekstissä olevat nimet ja tapahtumat ovat kuvitteellisia, eivätkä perustu todellisuuteen.

Toimitusjohtaja: ”Nonniin poijaat. Se on sillä lailla, että tämä kausi alkaa olla taputeltu. Sitä se taisi kyllä olla jo monta kuukautta sitten, mutta nyt viimeistään. Saatoitte myös lukea iltapäivälehdestä mun haastattelun, jossa totesin seuran kassakirstun olevan koko lailla tyhjä. Pohja näkyy, rahat ovat loppu, finito, loppu slut.”

”Mitä tämä tarkoittaa, saatatte kysyä. Kysytte tai ette, niin minä vastaan. Se tarkoittaa potkuja, fuduja ja sopimuksien jatkamatta jättämisiä. Meillä on tällä hetkellä noin kymmenellä pelaajalla sopimus ensi kaudesta tai sen yli. Siinä on mukana muutama arvokkaampi kontrahti. Lisäksi päävalmentajan soppari on vuoden 2015 loppuun. Vähäistä rahaa on siis sidottu liikaakin. Mitäs meidän pitäisi tehdä asialle?”

Päävalmentaja. ”Mun nimi on kyllä pyörinyt myös nuorten maajoukkuevalmentajaspekulaatioissa, ja…”

Toimitusjohtaja: ”Älä puhu päälle! Talous sakkaa sen vuoksi, että meillä on otettu riskejä, jotka ovat nyt lauenneet. Menot ovat liian suuret suhteessa tuloihin. Ensi vuoden myyntiä ei auta se, että menestystä ei ole tullut, ja pelitavasta tulee kitkerää palautetta. Onhan se ollutkin suoraan sanottuna karmeaa katseltavaa. Tämä kaikki vaikeuttaa sponsorien löytämistä.”

”Talouden tasapainotuksen nimissä tänään jokainen maksaa omat sipsit ja saunamakkarat. Juomien suhteen politiikka on OPM. Opiskelijapojat tietävätkin mitä se tarkoittaa.”

Kyösti: ”Mä tiedän, se tarkoittaa sitä, että…”

Toimitusjohtaja: ”Älä puhu päälle! Ensi kaudella meillä on siis aika lailla erinäköinen joukkue. Naamat vierellä ovat erilaiset, mutta erilaiselta pitää näyttää myös otteet kentällä. Toimarina se ei ole mun asiani sanoa miten valmentaja joukkuetta peluuttaa, mutta sopii sitä miettiä miltä tuote näyttää katsomoon.”

Jaska: ”Jukka hei, jätä niitä sipsejä vähän meillekin…”

Päävalmentaja: ”Niin, kato toi pallonhallinta ei ole oikein mun juttu…”

Toimitusjohtaja: ”Älä puhu päälle! Toisaalta urheilutoimenjohtajana mulla on huoli siitä, miltä joukkueen peli näyttää. Mä olen puhunut asiasta toimitusjohtajaminälleni, ja jatkossa sen on syytä näyttää viihdyttävämmältä. Me voitais oikeastaan valmentajan kanssa mennä tonne saunan taakse jatkamaan tätä juttua…”

Päävalmentaja: "Mutta mä en ole vielä kuivannut tukkaani..."

Toimitusjohtaja: "Älä sinä siitä huoli. Fergusonilla oli pukukopissa käytössä hiustenkuivaajakäsittely. Mun metodit ovat vähän erilaiset, mutta taatusti yhtä tehokkaat."

Jaska: ”Pojat hei, toi keskustelu ei ole lasten korville sopivaa. Mennään me saunaan. Onko jollain enemmän saunajuomia mukana, vai pitääkö soittaa Gnabua hakemaan Alkosta juoksujuomat?”